Aktualności

Transport morski i kolejowy: jak połączyć przewozy w 2025 roku dla lepszego zarządzania łańcuchem dostaw

Transport morski i kolejowy: jak połączyć przewozy w 2025 roku dla lepszego zarządzania łańcuchem dostaw

Firmy zajmujące się transportem międzynarodowym coraz częściej decydują się na wykorzystanie transportu morskiego w połączeniu z transportem kolejowym, tworząc model transportu intermodalnego. Tego typu rozwiązanie stało się jednym z podstawowych narzędzi w logistyce. W 2025 roku nie chodzi już tylko o szybki, ale przede wszystkim stabilny łańcuch dostaw. Z racji rosnącej presji na skrócenie czasów dostaw i minimalizowanie opóźnień, przedsiębiorcy łączą transport morski i transport kolejowy, by uniknąć typowych dla samego transportu morskiego przestojów w portach.

Optymalizacja czasu dostawy: transport morski i kolejowy w jednym łańcuchu

Tradycyjny transport morski z Chin do Europy trwa średnio od 35 do 45 dni. Problemy w portach, jak w Rotterdamie czy Hamburgu, mogą wydłużyć ten czas o kilka dni. Z kolei w transporcie kolejowym czas przewozu z Chin do Polski przez terminale w Małaszewiczach to zaledwie 14–18 dni. Firmy, które łączą transport morski z transportem kolejowym, zyskują na szybkości i stabilności dostaw, unikając przestojów w portach. Zastosowanie transportu intermodalnego stało się zatem normą, gdyż pozwala na szybsze dostarczenie towarów, lepsze zarządzanie harmonogramami dostaw i mniejsze ryzyko opóźnień.

Zastosowanie transportu intermodalnego w różnych branżach

Sektor transportu intermodalnego zyskał na znaczeniu zwłaszcza w branżach takich jak FMCG, elektronika użytkowa, automotive oraz moda sezonowa. Dzięki połączeniu transportu morskiego i transportu kolejowego możliwe jest zapewnienie nie tylko konkurencyjnych kosztów, ale także lepszej kontroli nad czasem dostawy. Przykładem jest import towarów z portu Yantian w Chinach do Gdańska. Z Gdańska kontenery są przeładowywane na pociągi, które w ciągu 48 godzin dostarczają je do Strykowa.

Zalety transportu intermodalnego widoczne są szczególnie w branżach wymagających szybkich dostaw. Takie połączenie znacząco ogranicza liczbę przeładunków, co w efekcie zmniejsza czas oczekiwania na towar i daje większą kontrolę nad procesem logistycznym.

Przepisy UE 2025: zmiany w odprawie celnej i organizacji terminali

Nowe regulacje w Unii Europejskiej wprowadzają istotne zmiany dla firm zajmujących się transportem międzynarodowym. Dyrektywa 2023/2344 dotycząca przewozów intermodalnych (kolej + morze) upraszcza procedury dokumentacyjne, dzięki czemu firmy mogą liczyć na szybszą odprawę celną. Dodatkowo, przepisy te wprowadzają system cyfrowej rejestracji ruchu kontenerów (eFTI), co pozwala na lepsze śledzenie przesyłek oraz szybsze reagowanie na potencjalne przestoje.

Zmiany te pozytywnie wpływają na transport intermodalny, umożliwiając szybszą reakcję na problemy, które mogą pojawić się na różnych etapach dostawy. Z perspektywy przedsiębiorców oznacza to zwiększoną przejrzystość oraz kontrolę nad łańcuchem dostaw.

Jak powinien działać operator logistyczny w transporcie morsko-kolejowym?

Operator logistyczny obsługujący transport morski i transport kolejowy musi posiadać szereg umiejętności i zasobów, które pozwolą na sprawną realizację przewozów. Kluczowe elementy to dostęp do własnych slotów kolejowych, współpraca z portami morskimi oraz możliwość odprawy celnej bezpośrednio w terminalu przeładunkowym. Ponadto, operator logistyczny powinien oferować system monitorowania przesyłek (track & trace), co pozwala klientom na bieżąco śledzić status swoich towarów.

Operatorzy muszą również wykazywać się elastycznością – zdolnością do szybkiej reakcji na zmieniające się warunki transportowe. Odpowiednie reagowanie na zmiany trasy czy opóźnienia w transporcie morskimi i transportie kolejowym pozwala na skrócenie czasu dostawy o nawet 20%.

Kompleksowa obsługa transportu intermodalnego: terminale, transport kolejowy i morski

Firma Nieten oferuje kompleksową obsługę transportu intermodalnego. Obejmuje to nie tylko fracht morski, ale także organizację przewozów kolejowych, przeładunki w terminalach oraz odprawy celne. Firma korzysta z szerokiej sieci terminali przeładunkowych w Polsce, w tym w Gdańsku, Małaszewiczach, Sławkowie i Poznaniu, co umożliwia szybsze i bardziej elastyczne reagowanie na potrzeby rynku.

Dzięki doświadczeniu w obsłudze towarów wrażliwych oraz współpracy z partnerami kolejowymi w Europie Środkowo-Wschodniej, Nieten umożliwia swoim klientom szybkie dostarczenie towarów w całym łańcuchu dostaw. Zintegrowana obsługa, bieżący kontakt z operatorem logistycznym i pełna dokumentacja przewozowa pozwalają na efektywne zarządzanie transportem, skracając czas dostawy i minimalizując ryzyko operacyjne.

nieten.net.pl

Siedziba Spółki

Nieten Serwis Celny
Spółka z o.o. Sp. K.
Aleja 3 Maja 2 lok. 134,
00-391 Warszawa

NIP PL7010364888
REGON 146472088

KRS:
Sąd Rejonowy w Warszawie VII Wydział Gospodarczy KRS

KRS: 0000446173

EORI: PL701036488800000

Oddział Transportu Międzynarodowego:
Aleja 3 Maja 2/134
00-391 Warszawa
tel. +48 22 625 61 67
transport@nieten.pl
Transtrpot kontenerów morski i drogowych

Agencja Celna w Dorohusku:
Drogowe przejście graniczne
22-175 Dorohusk
tel. +48 82 566 15 49
dorohusk@nieten.pl
Usługi celne

Agencja Celna w Korczowej:
Drogowe przejście graniczne
37-550 Radymno
tel. +48 16 628 44 33
korczowa@nieten.pl
Usługi celne

Agencja Celna w Lublinie:
ul. Mełgiewska 30F
20-234 Lublin
tel. +48 663 315 001
lublin@nieten.pl
Usługi celne

Agencja Celna w Rzeszowie:
ul. Towarowa 12
35-231 Rzeszów
tel. +48 607 393 309
rzeszow@nieten.pl
Usługi celne Magazyny

Agencja Celna w Pruszkowie:
Moszna – Parcela 29, magazyn B3
05-840 Brwinów
tel. +48 723 319 313
pruszkow@nieten.pl
Usługi celne Magazyny

Magazyn w Pruszkowie:
Moszna – Parcela 29
05-840 Brwinów
tel. +48 605 319 315
magazyn@nieten.pl
Magazyny

© 2025 Agencja Celna Nieten
sitte.pl - tworzenie stron internetowych